Yleistä

Suomen Tolkien-seura Kontu ry (Y-tunnus: 1710787-5) on valtakunnallinen Tolkienin tuotannon ja muun fantasiakirjallisuuden ystäville tarkoitettu yhdistys. Jäseniä löytyy laidasta laitaan; jotkut tuntevat tarkasti koko Tolkienin tuotannon, toiset taas ovat yleisesti kiinnostuneita fantasiasta. Erilaiset tapahtumat ja jäsentapaamiset keräävät nämä erilaiset ihmiset saman katon alle keskustelemaan ja pitämään hauskaa.

Jäsenlehtemme Hobittilan Sanomat ilmestyy kolme-neljä kertaa vuodessa ja välittää seuran kuulumisia eri puolilta Suomea sekä tietoa tulevista tapahtumista. Aiemmin useamman kerran vuodessa ilmestynyttä Legolas-lehteä ei toistaiseksi toimituskunnan puutteen vuoksi julkaista säännöllisesti, mutta innokkaiden vapaaehtoisen löydyttyä sekin homma saadaan varmasti jälleen pyörimään.

Suomen Tolkien-seura Konty ry:n toimintaa suunnittelee ja hoitaa hallitus, joka valitaan vuosittain vaaleilla. Järjestämme virallisia jäsentapaamisia yleensä kuudesti vuodessa ja pidämme Tolkienin henkeä yllä paikallisyhdistyksissä, ns. smialeissa, joita löytyy ympäri Suomea. Lisäksi suurimmissa kaupungeissa järjestetään kuukausittaisia jäsentapaamisia virvokkeiden, keskustelun, pelien ja tietysti Tolkienin merkeissä.

Suomen Tolkien-seura Kontu ry pitää säännöllisesti yhteyttä muiden maiden Tolkien-seuroihin, ja olemme tehneet myös konkreettista yhteistyötä esimerkiksi Helsingissä järjestetyn Worldconin yhteydessä vuonna 2017. Yli 70 tolkienistia eri puolilta maailmaa kokoontui seuran järjestämälle piknikille kesäiseen Suomenlinnaan – se jos jokin on todiste Tolkien-harrastuksen kansainväliset rajat ylittävästä yhteentuovasta voimasta!