Kolme vuosikymmentä aikaa Keski-Maassa”

Suomen Tolkien-seuran Konnun juhlaseminaari
26.3.2022 klo 10.30-19.00
Maijansali, Helsingin Keskustakirjasto Oodi

• 10.30 Tolkien-seuran perustaja Johanna Vainikainen, Legolas-lehden ex-päätoimittaja Päivi Coogan: Oi niitä aikoja – entiset päätoimittajat muistelevat Legolas-lehden tekemistä 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa.
  • 11.15 Tolkien-aiheista väitöstutkimusta valmisteleva kirjallisuudentutkija Katariina Kärkelä: Unet ja näyt Tolkienin Ardassa. Keskiajan unikuvasto ja aistienulkoinen näkeminen.
  • 12.00 Tutkija, dosentti Jyrki Korpua: Aikamme legendaario. Tolkienin kristillisplatonista fantasiaa tutkimassa.

LOUNASTAUKO KLO 13-14

• 14.00 Kuvastaja-raadin puheenjohtaja Marianna Leikomaa: Kuvastaja-palkinnon historiasta
  • 14.45 Yliopistonlehtori, dosentti Merja Polvinen: Gandalf laulaa vain kahdesti, (laulujen ja runojen funktio TSH:ssa).
  • 15.30 Väitöskirjatutkija Petri Tikka: Luominen, Jumala, armo ja toivo J.R.R. Tolkienin legendariumissa.

KAHVITAUKO 16.30-17

• 17.00 Legolas-lehden päätoimittaja, vapaa tutkija Sonja Virta: Hompen-käännös Tove Janssonin Hobitti-kuvitusten lähdetekstinä.
  • 18.00 Minne menet Tolkien? Haastattelu Tolkienin kustantamisesta. Kysymyksiin vastaamassa toimituspäällikkö Mikael Ahlström ja toimittaja, tietokirjailija Vesa Sisättö, haastattelijoina Liisa Kujala ja Miikka Uotila.
  • 18.45 Lopetus
"Voimme päättää vain siitä, mitä teemme sillä ajalla, joka meille annetaan."
J.R.R. Tolkien, suomentanut Kersti Juva