Puhujat

”Kolme vuosikymmentä aikaa Keski-Maassa”

Suomen Tolkien-seuran Konnun juhlaseminaari
26.3.2022 klo 10.30-19.00
Maijansali, Helsingin Keskustakirjasto Oodi

Mikael Ahlström (s. 1972) on WSOY:n lasten- ja nuortenkirjaosaston toimituspäällikkö. Hän on toiminut Tolkienin kustannustoimittajana WSOY:ssä vuodesta 2000. Ahlström on on myös suomentanut muutamia Tolkien-aiheisia kirjoja. Hän oli mukana perustamassa Suomen Tolkien-seuraa ja oli sen ensimmäinen puheenjohtaja vuosina 1992–1993.

Dosentti Jyrki Korpua väitteli tohtoriksi Tolkienin teoksista vuonna 2015 (Oulun yliopisto). Väitöskirjan ja useiden tieteellisten artikkeleiden lisäksi Korpua on käsitellyt Tolkienin tuotantoa omissa luvuissaan teoksissaan Alussa oli Sana – Raamattu ja kirjallisuus (Avain 2016), Lajivirren laulamaa – Kalevala ja kirjallisuus (Avain 2017) sekä laajemmin tiedekirjassa The Mythopoeic Code of Tolkien – A Christian Platonic Reading of the Legandarium (McFarland 2021). Hänen seuraava tietokirjansa käsittelee laajemmin Tolkienin fiktion ja Kalevalan yhteyksiä (SKS 2022).

Kuvaaja: Pertti Kinnunen

Katariina Kärkelä on Tolkien-aiheista väitöstutkimusta valmisteleva kirjallisuudentutkija, jonka työssä kirjallisuustiede yhdistyy platonilaiseen traditioon ja tiedonfilosofisiin keskusteluihin. Työ keskittyy erityisesti antiikin ja keskiajan ajattelusta ammentaviin teorioihin, ja kaunokirjallisuuden ja filosofisen kirjoittamisen rajankäynti on tärkeä analyysien taustalla kulkeva juonne. Kärkelä viihtyy fiktion maailmoissa myös vapaa-ajallaan, ja hänen esikoisromaaninsa Hiraeth ilmestyi vuonna 2020.

Marianna ”Kisu” Leikomaa on pitkän linjan monipuolinen fandom-aktiivi ja mm. Suomen Tolkien-seuran entinen puheenjohtaja. Hän on toiminut Kuvastaja-raadissa sen alusta asti ja saanut seurata aitiopaikalta suomalaisen fantasiakirjallisuuden kehitystä.

Kuvaaja Henry Söderlund

Merja Polvinen on englanninkielisen kirjallisuuden yliopistonlehtori ja yleisen kirjallisuustieteen dosentti Helsingin yliopistossa. Hän oli mukana perustamassa Tolkien-seuraa ja toimi sen puheenjohtajana vuonna 1993. Vuonna 2013 Merja oli myös perustamassa Suomen science fiction- ja fantasiatutkimuksen seuraa Finfaria, toimi sen ensimmäisessä hallituksessa ja on edelleen toimitusneuvoston puheenjohtaja seuran julkaisemalle akateemiselle lehdelle Fafnir: Nordic Journal of Science Fiction and Fantasy Research.

Kuvaaja: Veikko Somenpuro

Vesa Sisättö (s. 1969) on Espoossa asuva toimittaja ja kirjailija. Hän on ollut Tolkien-fani kohta neljäkymmentä vuotta. Sisättö on suomentanut Humphrey Carpenterin J. R. R. Tolkien -elämäkerran ja kirjoittanut yhdessä Juri Nummelinin kanssa ensimmäisen suomalaisen Tolkien-tietokirjan Tolkien – elämä ja teokset (Avain, 2014).

Kuvaaja Iiro Törmä

Väitöskirjatutkija ja pastori Petri Samuel Tikka

J.R.R. Tolkien oli katolinen kristitty. Hänen maailmankuvansa ja arvomaailmansa ilmenevät hänen teoksissaan sekä joskus varsin näkyvällä tavalla että vielä useammin tarinankerronnan pohjavireenä. Väitöskirjatutkija Petri Samuel Tikka puhuu aiheesta pro gradunsa pohjalta.

Sonja Virta (”Heathertoes”), FM, on Suomen Tolkien-seura Kontu ry:n entinen puheenjohtaja ja seuran Legolas-lehden nykyinen päätoimittaja. Hänen gradunsa vertaili Taru Sormusten herrasta ja Loru Sorbusten herrasta -kirjojen käännösstrategioita. Hän on tutkinut Janssonin Hobitti-kuvituksia vuodesta 2014.

Päivi Coogan, entinen Vinni, ammoinen Tolkien-seura-aktiivi ja larppaaja, nykyään yrittää ehtiä joskus lukemaan fantasiaa ja ompelemaan historianelävöitysvaatteita.

Legolas-lehden ja Tolkien-seuran perustaja Johanna Vainikainen.