Kuvastaja-palkinto Elina Rouhiaiselle!

Kuvastaja-palkinnon tänään saanut Elina Rouhiainen on Helsingin Kirjamessuilla haastateltavana vielä huomenna perjantaina 26.10.2018 Kallio-lavalla klo 14.30-15.00. Tällöin keskiössä on Väki-fantasiatrilogian toinen osa eli tuore Aistienvartija – jatkoa siis nyt palkitulle Muistojenlukija-romaanille! Haastattelun jälkeen Rouhiainen signeeraa Tammen osastolla!

Lehdistötiedote

Fantasiakirjallisuuspalkinto Kuvastaja jaettiin Helsingin kirjamessuilla

Suomen Tolkien-seura Kontu ry:n vuosittain parhaalle suomalaiselle fantasiakirjalle jakama Kuvastaja-palkinto on myönnetty Elina Rouhiaisen teokselle Muistojenlukija (Tammi). Lyhytlistalle raati nosti myös seuraavat teokset: Katri Alatalo: Käärmeiden kaupunki (Gummerus), Siiri Enoranta: Josir Jalatvan eriskummallinen elämä (Robustos), Sini Helminen: Kaarnan kätkössä (Myllylahti), Saara Henriksson: Syyskuun jumalat (Into Kustannus). Kilpailuun osallistuivat vuonna 2017 julkaistut suomalaiset fantasiaromaanit selkeästi satukirjoiksi laskettavia teoksia lukuun ottamatta.

Lyhyen listan koostaminen oli tänäkin vuonna äärimmäisen vaikeaa, sillä vuonna 2017 julkaistiin ennätyksellisen laadukasta kotimaista fantasiaa ja niinpä poikkeuksellisen monia kovatasoisia romaaneja jäi tällä kertaa listan ulkopuolelle. Raati haluaa erityisesti nostaa esille tapaa jolla sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta käsiteltiin erittäin onnistuneesti useammassakin finalistissa. Tämän vuoden finalistit olivat myös kaikki poikkeuksellisen kauniita fyysisinä kirjoina.

Voittajakirjaa luonnehdittiin raadin piirissä seuraavasti: “Yhteiskunnallinen tematiikka (yhteiskunnallinen eriarvoisuus, maahanmuuttajat, sukupuolen moninaisuus yms.) ja sen herkkä käsittely ilman turhaa saarnaavuutta tekivät vaikutuksen.” “Todella kiehtova taikuus-/kykyrakennelma, jota käytetään hyvin juonenkäänteissä.” “Isot teemat antavat kirjan tarinalle paino-arvoa.” “Henkilöt olivat monitahoisia ja näkökulmien vaihtuminen sujuvaa.” “Kaikki tässä kirjassa oli tuoretta.”

Palkinto jaettiin Helsingin Kirjamessuilla 25.10.2018 klo 11.00.

Lisätietoja:

Kuvastajan aiemmat voittajat:

• Virve Sammalkorpi: Paflagonian perilliset – Iax Agolaskyn päiväkirjan
      säästyneet sivut (Karisto 2016)
    • Emmi Itäranta: Kudottujen kujien kaupunki (Teos, 2015)
    • Helena Waris: Vuori (Otava, 2014)
    • Helena Waris: Talviverinen (Otava, 2013)
    • Jenny Kangasvuo: Sudenveri (Teos 2012)
    • Helena Waris: Sudenlapset (Otava, 2011)
    • Pasi Ilmari Jääskeläinen: Harjukaupungin salakäytävät (Atena kustannus 2010)
    • Helena Waris: Uniin piirretty polku (Otava, 2009)
    • Anni Nupponen: Nainen ja kuningas (omakustanne, 2008)