Fantasiakirjallisuuden Kuvastaja-palkinto jaettiin Helsingin kirjamessuilla

Suomen Tolkien-seura Kontu ry:n vuosittain parhaalle suomalaiselle fantasiakirjalle jakama Kuvastaja-palkinto on myönnetty Magdalena Hain romaanille Isetin solmu (Otava).

Kirjailija Magdalena Hai
Kirjailija Magdalena Hai. Kuva: Henry Söderlund

Muut finalistit olivat: Joanna Heinonen: Veren väki (Robustos), Sini Helminen: Hurme (Myllylahti), Anniina Mikama: Myrrys (WSOY) ja Johanna Sinisalo: Ukkoshuilu (Otava).

Kilpailuun osallistuivat vuonna 2021 julkaistut suomalaiset fantasiaromaanit selkeästi satukirjoiksi laskettavia teoksia lukuun ottamatta.

Voittajakirjaa luonnehdittiin raadin piirissä seuraavasti: “Monipuolisia ja erilaisia hahmoja, joista löytyy samaistumisen kohteita eri-ikäisille ja erilaisia lukijoille.” “Hieno, rikas ja monipuolinen fantasiamaailma tai -maailmat, meidän maailmamme mukaan lukien.” “Vaikka tarina jatkuu suoraan ensimmäisen osan jälkeen, se muodostaa oman kokonaisuutensa.” “Yllättäviä käänteitä, sydäntäsärkeviä kohtaloita ja erittäin runsas, mielikuvituksellinen maailma jonka fantasiaelementit ovat oleellinen osa tarinaa.”

Kuvastaja-palkinto
Kuva: Pasi Välkkynen

Palkinnon teki: Parasolla Crafts, https://fi-fi.facebook.com/Parasolla/

Kirjailijakuva: Henry Söderlund