Pikkujoulumiitti takana – shots shots!

Niin sitä taas hurahti neljä päivää vuotuisen pikkujoulumiitin merkeissä. Tämä oli siinä mielessä historiallinen, ettei ”pikkumiittejä” ole ennen pidetty kuin perjantaista sunnuntaihin. Nyt monen pitäessä vapaapäivää perjantaina päätimme yhteistuumin venyttää tuloa jo torstaihin. Työssäkävijät ja muut oikean elämän velvoittamat saattoivat toki tulla paikalle perjantainakin.

Miitti oli Rismalahden partiomajalla, jossa ollaan oltu ennenkin muutamia vuosia sitten. Silloin todettiin, että vaikka paikka on optimaalisella sijainnilla, ei sinne mielellään mennä pihavalojen sekä juoksevan veden puutteen ja valottomien ulkovessojen takia. Nyt meni vähän paikan etsintä tiukille, ja päätettiin palata. Onneksemme saimme huomata, että pihalle ja vessaan oli ilmestynyt kunnollinen valaistus. Poikien harmiksi vessan valo taisi lakata toimimasta jo lauantaina.

Miitti saatiin aloittaa monella mutkalla, kun pohdittiin miten mordorissa se paikka saadaan lämpimäksi. Pattereita ja katkaisijoita piti tutkia jonkin aikaa, ennen kuin päärakennukselle saatiin patterilämmitystä ja haettua pihalta vettä. Onneksi sauna lämpesi parissa tunnissa, ja päästiin sinne sulattelemaan varpaita. Ainakin osa tosin taisi varpaidensulattelun takia missata itsenäisyyspäivän kättelyn, mutta onneksi osaamme kätellä toisiamme itsekin. Ja koosteethan näki netistä, ja Alexander Stubb twiittaili ahkerasti. Kyseltiin Tolkien-seuran nimissä Stubbilta, mahtaneeko linnan kirjastosta löytyä Tolkienia. Eipä ole mies vastannut, huono poliitikko? Me sen sijaan ollaan myös politiikkaa seuraava aktiivinen järjestö selkeästi!

Perjantaina saapuivat loput miittiläiset, asetuttiin aloillemme ja pidettiin alkuinfo sekä nimikierros. Alkuinfohan sisältää yleensä käytännön ohjeita hätätilanteen varalle sekä joitakin asioita joita ei kannata kokeilla, mm. kuuman veden päähän kaataminen. Eräs miittiläinen kokeili tätä vuosia sitten (en myönnä mitään), eikä siitä tainnut tulla kuin paha mieli. Nykyisin se on lähinnä jokamiittinen kettuilu sille joka sitä vettä kaatoi päähänsä. Joka en muuten ollut minä.

Lauantai kului hyvin pitkälti perinteisesti miittitekemisissä, kuten lautapelailussa, hassuissa videoissa ja elokuvissa sekä saunassa. Päivällä kääpiöseurueen kokoinen poppoo uskaltautui umpihankikävelylle Lathronin johtamana.

Mutta koska oli pikkujoulumiitti, pidimme myös seuran yleiskokouksen (tsekkaa pöytäkirjat niiden osiosta tuolta ylhäältä), saimme vieraaksemme Lathaltipukin ja söimme pipareita ja glögiä.

Sunnuntaina heräiltiin hitaasti, siivottiin tehokkaasti ja mentiin pois torvet soiden. Mikä siinä onkin että niitä auton tööttejä täytyy tööttäillä mennessään niin paljon. Ryhmäkuva jäi tällä kertaa ottamatta, mutta miittiläiset olivatkin varsin liikkuvaisia ja osa lähti niin aikaisin, etten usko kaikkien olleen edes hereillä siihen aikaan.

PS. Jäikö joku miettimään tuota otsikkoa? Miitissä ei suinkaan nautittu shotteja – sitäkin enemmän hihitettiin ja nautittiin Hillywoodin Hobitti-parodiasta. Väitän, että se soi edelleen muillakin kuin minulla päässä.